Foto © Meredith Corporation

IN DE JAREN dertig en veertig was Margaret Bourke-White (1904-1971) een van de meest gerespecteerde en populaire fotojournalisten van haar tijd. In 1936 vroeg Henry Luce, de hoofdredacteur van Time Magazine, de toen tweeëndertigjarige fotografe om mee te werken aan het nieuwe tijdschrift LIFE. Bovenstaande foto uit haar Fort Peck Dam-reportage verscheen op de cover van LIFE‘s eerste nummer.


De eerste cover van Life

In het voorwoord schreef de redactie hierover: “We stuurden fotografe Margaret Bourke-White naar het noordwesten om de miljoenenprojecten in het Columbia River Basin te fotograferen. (nvdr: deze projecten vormden een onderdeel van de Roosevelt's New Deal). De redactie verwachtte bouwfoto's zoals alleen Bourke-White die kan maken. Wat de redactie kreeg was een openbaring: een menselijk document van het Amerikaanse grensleven.“


De pijlers staan fier en krachtig als koningen. Ik kan me inbeelden dat dit triomfalistisch beeld een grote aantrekkingskracht had op de Amerikanen. Na de beurscrash van 1929 en de daaropvolgende Grote Depressie (meer dan 25% van de beroepsbevolking was werkeloos) was er nood aan optimisme.
De twee arbeiders, in het midden onderaan de foto, tonen de vooruitgang die technologie kan brengen en de grootsheid van de onderneming. Tegelijkertijd toont het ook de nietigheid en kwetsbaarheid van de mens in de nieuwe industriële wereld.



<< Toby Old, Diving Horse, Orange County Fair, 1990 << >> Éric Van Hove, Metragram on an Israeli woman, Gardens of Gethsemane, foot of the Mount of Olives, Jerusalem, 2006 >>




Nog even dit


Je kent Margaret Bourke-White vermoedelijk van twee foto’s:


Iconische foto van Gandhi uit 1946.

Deze foto van Oscar Straubner toont Margaret Bourke-White tijdens haar opnames van de Chrysler Building in New York City (1934). © Oscar Graubner

In dit overzicht vind je de meeste Fort Peck Dam-foto’s van Margaret Bourke-White.
Daarnaast heeft ze reportages gemaakt van WOII, Buchenwald … Je zal in mijn fotorubriek zeker nog foto’s van Margaret Bourke-White zien verschijnen.