Cecil Beaton
Cecil Beaton, Charles James — Ball Gowns, 1948 — © Condé Nast

Ik hou van modefotografie. Niet van alles, maar er zijn modefotografen die me met sommige van hun foto's weten te boeien: Edward Steichen, George Hoyningen-Huene, Horst P. Horst, Irving Penn, David Bailey, Patrick Demarchelier, Lee Miller, Peter Lindbergh – om enkele klassiekers op te sommen. Bij de hedendaagse fotografen: Tim Walker, Steven Klein en Nick Knight.

Deze foto van Cecil Beaton (1904-1980) is een klassieke foto, in de lijn van Horst P. Horst. Stijlvol en glamoureus. Het was een opdracht van Vogue om de baljurken van Charles James [2], een van de meest invloedrijke modeontwerpers van de 20e eeuw, in de kijker te zetten. Typisch voor Beaton en voor de periode na WWII, hij plaatst de mode in een context. Glamour was niet voldoende. Hij kleedde de set vaak aan alsof het een theater is (wat het ook is).

In zijn essaybundel Lichtpapier schrijft Dirk Lauwaert: “Grote modefotografen verkopen dan ook geen kledij, maar creëren beeldideeën en iconen die zich zelden blijvend, maar wel diep in de geest en de gevoelens van de kijker willen prenten.” Dat was trouwens het hele idee achter de modetijdschriften. Daardoor werden en worden deze tijdschriften gekocht. Modefotografie is een commerciële opdrachtfotografie, veraf van de vrije creativiteit, maar juist daarom zo dynamisch, onthullend en krachtig. Het is de heftige en meedogenloze concurrentiestrijd die het genre tot een panorama maakt over de hoogtes en laagtes van deze eeuw.”

“Het is precies omdat modefoto’s wensdromen illustreren en onbereikbare idealen van elegantie en schoonheid in beeld zetten, dat ze zo verhelderend zijn en hun waarheid zo overrompelend is. Immers, wat is er intiemer dan de wensdroom in zijn mengeling van banaliteit en absolutisme? In de oppervlakte van deze wegwerpbeelden liggen de fijnste haarvaten van onze individuele en collectieve verbeelding.”

<< Eduard Boubat, Lella de face sur un bateau, Bretagne, France, 1947


Nog even dit

[1] Dirk Lauwaert, “Functies in een plot. Wat vertelt ons de modefotografie?”, in: Lichtpapier, Fotomuseum Provincie Antwerpen en Nederlands Fotomuseum, 2007, 9789078487074, p. 82-85

[2] Zie dit artikel van Kris Manty over de jurken van Charles James.

De toelichting bij mijn ‘fotoboek’ vind je in Kijken naar foto’s.